Συνέντευξη Red Brut: Σε μικρότερους χώρους έχεις μια πολύ πιο άμεση σύνδεση με το κοινό.
Συνέντευξη στον Νίκο Ροδουσάκη με αφορμή την εμφανισή της στο Ametric Festival.
Το Ametric είναι ένα φεστιβάλ experimental μουσικής που πραγματοποιείται κάθε Σεπτέμβριο στον Προμαχώνα San Salvatore στα Χανιά. Συνδιοργανώνεται από την Αθηναϊκή δισκογραφική εταιρία Coherent States και το ηλεκτρονικό δισκοπωλείο και διανομέα craft μπύρας OCD Project. Στο παρελθόν έχει φιλοξενήσει αναγνωρισμένα ονόματα της παγκόσμιας πειραματικής και αυτοσχεδιαστικής μουσικής. Μεταξύ άλλων, στο φεστιβάλ έχουν εμφανιστεί οι :Zoviet*France:, Rashad Becker, Demdike Stare, Kassel Jaeger, Gaël Segalen, John Also Bennett, Christina Vantzou και Pan•American. Φτάνοντας αισίως στην τέταρτη χρονιά του, το Ametric Festival γίνεται για πρώτη φορά τριήμερο και επιχειρεί μια εκ νέου εξερεύνηση της διαδραστικής σχέσης μεταξύ καλλιτεχνών, κοινού και του πολύ ιδιαίτερου χώρου εντός των Ενετικών τειχών. To Αmetric Festival 2024 θα πραγματοποιηθεί στις 12, 13 & 14 Σεπτεμβρίου και τo lineup του περιλαμβάνει για άλλη μια χρονιά μια ξεχωριστή σύνθεση διεθνών και εγχώριων καλλιτεχνών. Ας δούμε όμως την φετινή σύνθεση του φεστιβάλ. Πρωτο πρωτο φιγουράρει το όνομα του Αμερικανού πολυοργανίστα και sound engineer Rafael Anton Irissari, ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της σύγχρονης ambient μουσικής. Επίσης, η glitch-infused algorithmic cut-up techno του πολυβραβευμένου Βρετανού συνθέτη ηλεκτρονικής μουσικής Mark Fell θα βρει χώρο δίπλα στην weird cassette music της πολύ ιδιαίτερης Ολλανδής πειραματίστριας Red Brut (Marijn Verbiesen), ενώ η πρωτοποριακή μίξη ηλεκτροακουστικής μουσικής, gamelan και percussion του Αυστραλού Will Guthrie θα επικοινωνήσει με τους θορυβικούς αυτοσχεδιασμούς της Σοφίας Ζαφειρίου και τα harsh ηλεκτροακουστικά ηχοτοπία της Άννας-Μαρίας Ράμμου. Τέλος, η τραγουδίστρια και συνθέτρια Σοφία Σαρρή θα παρουσιάσει ένα solo vocal performance ειδικά για τη συγκεκριμένη συνθήκη, ο Dergar (Χρήστος Γαρμπιδάκης) θα παρουσιάσει νέες συνθέσεις που βασίζονται στις ambient ανησυχίες του, ενώ το μουσικό δίδυμο Media Luna (Δημήτρης Μπαρνιάς & Φωτεινή Κόκκαλη) θα αυτοσχεδιάσει με βιολί, electronics και ηχογραφήσεις πεδίου.
Ενόψει, λοιπόν, της επικείμενης πρώτης της εμφάνισης στην Ελλάδα στο Ametric Festival, το Lung Fanzine επιχειρεί να διεισδύσει στο καλλιτεχνικό σύμπαν της RED BRUT. Ακολουθεί συζήτηση με την Marijn Verbiesen.
Το έργο σας εκτείνεται από κυκλοφορίες σε κασέτες μέχρι πλήρη άλμπουμ. Τι σας ελκύει στο μέσο των κασετών και πώς επηρεάζει τον ήχο σας και την καλλιτεχνική σας έκφραση;
Όταν ξεκίνησα να φτιάχνω μουσική με τους Sweat Tongue (η πρώτη μου μπάντα) ηχογραφούσαμε τα πάντα κατευθείαν σε κασέτα. Ένιωθα απελευθερωτικό να ξεκινάς να παίζεις και αμέσως να φτιάχνεις ένα άλμπουμ από αυτό. Χωρίς ταλαιπωρία γύρω από αυτό, έτσι απλά. Οι ήχοι θα ήταν πολύ συμπιεσμένοι φυσικά, αλλά δεν είχε σημασία, απλώς προσέθετε στη γοητεία.
Κατά τη διάρκεια των Sweat Tongue είχα ήδη αρχίσει να παίζω με αντικείμενα, αλλά ένιωθα ότι χρειαζόμουν περισσότερα και άρχισα να κάνω πράγματα μόνη μου. Παίζοντας με άλλα όργανα, αντικείμενα, οτιδήποτε έβρισκα στο σπίτι. Ηχογραφώντας το κατευθείαν σε κασέτα.
Θυμάμαι την πρώτη μου ζωντανή εμφάνιση, είχα μόνο 5 ή 10 κασέτες, με έναν ήχο ανά κασέτα. Ήμουν σε περιοδεία, παίζοντας ντραμς για τον Kraus, μαζί με τον Floris Vanhoof, και με ενθάρρυναν να κάνω μια αυτοσχέδια εμφάνιση, αφού είχα φέρει τις κασέτες μαζί μου. Ήταν τρομερά αγχωτικό και πολύ σύντομο.
Πώς προσεγγίζετε τη δημιουργία ενός άλμπουμ και τι μπορούν να περιμένουν οι ακροατές από την επερχόμενη κυκλοφορία σας το 2024; Έχετε, επίσης, συνεργαστεί με την ελληνική δισκογραφική Coherent States για το επερχόμενο άλμπουμ σας. Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα για το νέο σας άλμπουμ το πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία με την Coherent States;
Στις αρχές του 2023, ο Μανώλης από την Coherent States με πλησίασε για να κυκλοφορήσουμε μια κασέτα. Αφού έζησα στο Ρότερνταμ για πάνω από 10 χρόνια, μόλις είχα μετακομίσει στο Γκρόνινγκεν, μια μικρότερη πόλη στον Βορρά της Ολλανδίας. Είχα ακόμα αρκετό υλικό που είχα ηχογραφήσει νωρίτερα. Αφού το άκουσα, συνειδητοποίησα γρήγορα ότι αυτό θα ήταν ένα πολύ ξεχωριστό άλμπουμ για μένα. Ενώ δούλευα με αυτούς τους ήχους, ένιωσα ότι αποχαιρετούσα πραγματικά το Ρότερνταμ. Ήταν η πόλη όπου ξεκίνησα να φτιάχνω μουσική και είχα πολλές από αυτό που λέμε «πρώτη φορά».
Αφού το τελειώσαμε, αποφασίσαμε να το κάνουμε LP. Είμαι πραγματικά χαρούμενη που συνεργάστηκα με τον Μανώλη σε αυτό και που θα κυκλοφορήσει από κοινού με τη δισκογραφική ολλανδική Dead Mind Records και τη γερμανική Econore.
Σε αυτό το άλμπουμ, θα βρείτε τους ήχους που με κάνουν να αισθάνονται περισσότερο σαν το σπίτι μου στο Ρότερνταμ και την πόλη γενικά. Δεν μου αρέσει απαραίτητα να μιλάω ρητά για τους ήχους που δημιουργώ, γιατί προτιμώ να το αφήσω στον ακροατή, να καθορίσει τι ακούει. Ή ίσως να μην θέλουν καν να ξέρουν. Ένας οικείος ήχος μπορεί να γίνει ξένος μετά από τον συνδυασμό του με έναν άλλο. Αυτό μου αρέσει να παίζω.
Η μουσική σας μπορεί να περιγραφεί ως ένα μείγμα μουσικής κασέτας, musique concrète και αυθόρμητης ηχητικής κολλάζ. Αν μπορούσατε να ενσωματώσετε έναν νέο ήχο ή στοιχείο στο επόμενο έργο σας, τι θα ήταν αυτό;
Πάντα προτιμώ να δουλεύω με ορισμένα στοιχεία, όπως το νερό για παράδειγμα. Θα ήθελα να το εξερευνήσω περισσότερο κάνοντας ηχογραφήσεις στο νερό. Μπορεί να μετατραπεί σε κάτι εντελώς διαφορετικό από ό,τι έχω κάνει πριν, αλλά μου αρέσει να θεωρώ τον μουσικό μου εαυτό ως ρευστό.
Έχοντας εμφανιστεί σε μεγάλα ευρωπαϊκά φεστιβάλ και σε διάφορους μικρότερους χώρους παγκοσμίως, πώς επηρεάζει το περιβάλλον ενός χώρου απόδοσης τη μουσική σας και την αλληλεπίδραση με το κοινό;
Σε μικρότερους χώρους, έχεις μια πολύ πιο άμεση σύνδεση με το κοινό. Μια φορά έπαιζα σε ένα μικροσκοπικό υπόγειο στις Βρυξέλλες, όπου μόνο 20 άτομα μπορούσαν να χωρέσουν και έπρεπε να κάθονται κοντά μου. Είναι μια οικειότητα που δεν μπορείς να αναπαραγάγεις σε μια μεγάλη αίθουσα. Αλλά παίζοντας σε μια μεγάλη αίθουσα έχει το πλεονέκτημα ότι τα visuals επεκτείνονται και μεγαλώνουν και επίσης το να είσαι μαζί με ένα μεγάλο πλήθος που βιώνει το ίδιο πράγμα, έχει μια άλλη αίσθηση που είναι αρκετά ξεχωριστή.
Θα παίξετε στο 4ο Φεστιβάλ Ametric στο μοναδικό σκηνικό του San Salvatore Bastion στα Χανιά. Τι περιμένετε από αυτή την ζωντανή εμφάνιση; Πώς πιστεύετε ότι η βενετσιάνικη αρχιτεκτονική και η απόκοσμη ατμόσφαιρα θα επηρεάσουν την απόδοσή σας και την εμπειρία του κοινού;
Λοιπόν, δεν είμαι σίγουρη τι να περιμένω ακόμα, αλλά μια απόκοσμη ατμόσφαιρα είναι πάντα ένα καλό σκηνικό για μένα. Είμαι πολύ ενθουσιασμένη που θα παίξω εκεί. Δεν έχω πάει ποτέ στην Ελλάδα/Κρήτη πριν, οπότε ανυπομονώ πολύ.